Je wagentje is volgeladen, misschien met veel praktijk- en/of opleidingservaring, misschien juist niet. Misschien met iets wat je al jaren meezeult of met iets waar je sinds kort tegen aanloopt. Als coach wil ik je helpen om je ‘wagentje’ te ordenen en weer te vullen (‘refilled’). Dat je niet meer achter je wagentje aansjokt, maar met nieuwe kracht het karretje voortduwt.
Eén op de 5 leraren loopt met burn-outklachten rond[1]. Zij zien op tegen het lesgeven. Eén van de eerste kenmerken is dat je slecht slaapt, je zorgen maakt, steeds hoofdpijn hebt, opziet tegen de dag die komt. Ga zo niet naar je werk en voorkom erger!
Ik gun docenten plezier in hun vak, met hun leerlingen en hun collega’s. Ik word zelf geïnspireerd door mijn leerlingen en collega’s en dit wil ik ook graag doorgeven op andere scholen. Door in contact te blijven met de dagelijkse praktijk van het lesgeven, weet ik de pijnpunten die er kunnen zijn. Door externe docent coach te zijn, hoef ik niemand te beoordelen in de organisatie en kun je alles zeggen/vragen over je les en je werkomgeving. Door werkafspraken blijft de veiligheid gewaarborgd.
We gaan in gesprek over je leervragen en onderzoeken hoe we hiermee aan de slag kunnen op een manier die bij jouw past. Bijvoorbeeld door een lesbezoek met video interactiebegeleiding en coachgesprekken. Graag zoom ik in op je kwaliteiten en spiegel hoe je dingen aanpakt. We kijken samen naar jouw manier van aanpak en leervraag en zoeken hoe je verder kunt; dat je weer meer plezier hebt in het onderwijs of je verder leert te professionaliseren.
Startende docenten help ik graag op weg om enthousiast te blijven voor het onderwijs en hen te helpen ‘de kneepjes van het vak’ meer eigen te maken.
Ervaren docenten wil ik coachen om het overzicht weer terug te vinden, weer enthousiast te worden, hen te helpen verder te professionaliseren of juist even ‘niet te moeten professionaliseren’, maar gewoon lekker voor de klas te staan.
Ik hoef niet te beoordelen, dus je kunt alles zeggen en vragen. Ook als ik in opdracht van de directie werk, maken we werkafspraken over hoe de veiligheid gewaarborgd blijft.
Wanneer heb je wat aan een coach?!
Coaching in je persoonlijke en/of didactische ontwikkeling.
Als het goed gaat in je les, nascholing:
Verdieping bij differentiëren
Fine-tuning op een (les/werk)onderdeel
Inzicht in je eigen werk
Je leerlingen meer motiveren
Werkvormen inzetten
Etc.
Als je ergens tegenaan loopt: