U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

(Hoog)begaafdheid

(Hoog)begaafd zijn of een (hoog)begaafd kind hebben is niet altijd makkelijk. Veel mensen denken dat alles dan geweldig goed gaat in je leven of dat je altijd hoge cijfers haalt. Helaas is dit niet altijd zo. Je wilt eigenlijk meer leren op school en je vindt het vaak saai. Hierdoor verlies je weleens je motivatie voor school. Je klasgenoten zijn anders dan jij en het kost veel energie om je aan te passen. Je houdt niet van ruzie en je hebt een groot rechtvaardigheidsgevoel. Soms moet je van de juf of meester ‘sorry’ zeggen, terwijl je helemaal niets hebt gedaan! Dit kan lastige situaties opleveren. Door in gesprek te gaan, kijken we wat jij lastig vindt en hoe ik je daarbij kan helpen. Misschien door (samen) met je ouders, je leerkracht of je klasgenoten te praten 

 

Als je een (hoog)begaafd kind hebt gekregen, sta je (soms) voor uitdagingen. Kinderen hebben een talent gekregen. Als ze in balans zijn, kunnen ze tot bloei komen en gelukkig zijn. Soms staat hiervoor iets in de weg; enge dromen die hen ’s nachts wakker houden, buikpijn van spanningen, discussies waarin ze altijd gelijk willen krijgen, hun eigen sterke wil, leerhonger, veel energie etc. etc. Ook op school kunnen er problemen zijn. Heeft de school kennis van hoogbegaafdheid? Hoe benaderen ze jou als ouder? Hoe ga ik in gesprek met school? Waarom begrijpen anderen mij niet? Waarom denkt iedereen dat ik uit de hoogte doe als ik zeg dat mijn kind hoogbegaafd is? Door in gesprek te gaan ervaart u erkenning en herkenning en kan er gekeken worden naar de situatie en eventuele vervolgstappen (coaching (van uw kind)/advies/gesprek). 

 

Ontwikkelingsvoorsprong

Veel kleuters hebben een ontwikkelingsvoorsprong, maar samen met de ‘zijnskenmerken’ (bijvoorbeeld sterke wil/behoefte aan autonomie) zal zich dit in de toekomst gewoonlijk ontwikkelen als hoogbegaafdheid. Veel factoren spelen hierbij ook mee, zoals thuis, school en de vriendengroep van het kind. Mag en durft het kind zichzelf te zijn? Welke kansen krijgt het kind? Door een individueel onderwijskundig onderzoek kan vastgesteld worden of er sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong. De kinderen die zichzelf durven te laten zien, zijn makkelijk te herkennen. Andere kinderen, vooral meisjes, kunnen onderpresteerders zijn. Ze passen zich feilloos aan in de klas. Ze observeren andere kinderen en al na een korte tijd nemen ze hun niveau aan. Ze doen wat er van hen verwacht wordt, maar laten niet zien wat ze kunnen (of durven niet te laten zien wat ze kunnen). Twijfelt u over uw kind of een leerling in uw klas? Ik kan (op locatie of in mijn praktijkruimte) een  individueel onderwijskundig onderzoek afnemen en hierbij de zijnskenmerken van hoogbegaafdheid meenemen. Zo wordt duidelijk of een kleuter een ontwikkelingsvoorsprong heeft en hoe er aangesloten kan worden op het kind.

 

Ook kan ik in het begin van het schooljaar alle kinderen kort onderzoeken in een kleuterklas. Neem contact op voor de mogelijkheden. 

 

Coaching

(Hoog)begaafde kinderen coach ik vooral op hun overprikkelbaarheden (intellectueel, emotioneel, zintuigelijk, beeldend en psychomotorisch) of vastlopen op hun executieve functies (bijvoorbeeld plannen/leren leren etc.) en mind-set (van ‘ik kan het niet’ naar ‘ik kan het nog niet’). Dit geeft vaak veel uitdagingen voor het kind en de ouder(s). Een coachtraject kent een intake en een aantal gesprekken, soms misschien twee of drie. De relatie is gelegd en mocht je dan ergens vastlopen voor je gevoel, kun je altijd weer terugkomen. De leren leren training kun je volgen in een groep met andere (hoog)begaafde kinderen. Daarnaast is het geven van informatie over wie ze zijn en waarom ze zo doen (psycho educatie) van belang.

 

 

Nieuw dit seizoen!

 

Challenge kids!

Slimme kinderen vinden spelletjes doen vaak heel leuk. Ze worden uitgedaagd om na te denken, maar ook andere vaardigheden komen aan de orde. Wordt je kind misschien verdrietig of juist boos als hij verliest? Of is hij tijdens het spel soms opeens zijn poppetje of de dobbelsteen kwijt? Dit gedrag koppelen we aan het trainen van executieve vaardigheden. (Voor meer informatie over executieve functies: kijk op deze site bovenaan bij ‘Executieve functies’.) 

 

Slimme kinderen zijn vaak gevoelig op verschillende terreinen en hebben vaak meer moeite met deze executieve functies. Door hen (juist ook op jonge leeftijd) te laten zien hoe je brein en deze functies werken en ze bewust te laten worden van waar hun kracht ligt en wat zij nog te leren hebben, kunnen ze zelf aan de slag. En wat is nou leuker om dit te doen d.m.v. spelletjes met peers?

  

Hoe pakken we het aan?

Deze training wordt gegeven door ons samen. Adriaan kan goed de spellen uitleggen en ik richt mij op het uitleggen van de executieve functies. Daarnaast coachen we beiden de kinderen tijdens de spellen en in de (groeps)evaluatie achteraf. We hebben allebei de basis- en verdiepingstraining executieve functies van Ans Ramaut gevolgd. Zij heeft de autometafoor ontwikkeld.

 

 Inhoud autometafoor

                                                                                                                                     

 

 

In de autometafoor zie je in makkelijke taal alle executieve vaardigheden terugkomen. Voor kinderen wordt zo heel helder waar we mee bezig zijn, wat de executieve vaardigheden inhouden en hoe dit terugkomt in de spelletjes. (Deze plaatjes komen steeds terug in alles wat we leren.)

 

De eerste bijeenkomst vullen de kinderen (onder onze begeleiding) een vragenlijst in en zien zo waarmee ze kunnen gaan oefenen. 

 

In de volgende bijeenkomsten staat steeds één executieve vaardigheid centraal (uiteraard beginnen we met de functies waar de meeste kids wat te leren hebben). We spelen spellen die deze executieve vaardigheid trainen (veel spellen trainen meer vaardigheden, dus als jouw kind die vaardigheid al beheerst, is er nog steeds wat te oefenen bij elke bijeenkomst). In de groep zijn de kinderen ook een voorbeeld voor elkaar. ‘Hoe doe jij dit precies als je het al wel kan?’  

 

Op de gratis online ouderavond 21 januari om 20.00uur leggen we meer uit over deze gezellige en leerzame bijeenkomsten!

Geef je snel op via: info@refilled-coaching.nl of 06-16 346 668

 

Betaling via strippenkaart voor 5x: € 62,50 

  

Zit je kind/tiener in een andere groep, maar lijkt je dit ook echt wat voor jouw kind?

Neem contact op, dan kijken we hoeveel kinderen/tieners er zijn en wellicht starten we nog een groep!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Binnenkort:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Hoog)begaafde kinderen kunnen ook (zeer) temperamentvol zijn. Gevoelig met een sterke wil. Ze beleven veel dingen intens en zijn opmerkzaam. Ze doen niet zomaar wat jij zegt als ouder. Ze zoeken naar verbinding en willen graag meebeslissen. 

Hoe voed je deze kinderen op? Op welke manier kijk je naar hen?

 

Intens: enthousiast, uitbundig, gepassioneerd, diepzinnig, levendig, hartstochtelijk 

(i.p.v. hysterisch/overdreven/driftig/wild/luidruchtig/ongeremd)

 

Gevoelig: inlevend, empathisch, openstaand, zachtaardig, teder, toegankelijk

                  (i.p.v. sentimenteel/kwetsbaar/prikkelbaar/overgevoelig/slap)

 

Opmerkzaam: oog voor detail, scherpzinnig, oplettend, alert, aandachtig, kritisch, geconcentreerd

                  (i.p.v. pietluttig/lastig/kieskeurig/snel afgeleid)

 

Sterke wil: vastberaden, doelgericht, eigenzinnig, onverstoorbaar, krachtig, aanhoudend, standvastig

                  (i.p.v. koppig/halsstarrig/onhandelbaar/opstandig/dwars/hardnekkig/eigenwijs)

 

Afgelopen zomer heb ik mij hierin nog meer verdiept. Thuis kan ik de gelezen boeken gelijk in praktijk brengen, dus ik weet waar ik over praat;) Ik merk dat ouders kunnen worstelen en zien dat hun kind anders is. Niet gelijk een stempel, maar ‘gewoon’ ander gedrag. Bovengenoemde eigenschappen zorgen soms voor een beetje complexiteit, die je ook kunt zien als uitdaging natuurlijk! 

 

Mijn idee is om hierover een workshop (rond oktober/november) te organiseren waarin je elkaar als ouders ontmoet, herkenning vindt en nuttige tips en informatie krijgt om de volgende dag gelijk praktisch aan de slag te gaan.

 

Herken jij je kind? Of misschien het kind van een vriend(in) of familielid. Laat het weten als je hier interesse in hebt en blijf op de hoogte!